כותבים בגני תקווה

שמואל אבן-זהר

ד"ר שמואל אבן-זהר, יליד תל-אביב, מתגורר בגני תקווה משנת 1976, נשוי לד"ר אהובה, מרצה לעבודה סוציאלית, ולהם שני ילדים ו-9 נכדים.

שמואל הינו דוקטור בפסיכולוגיה במגמה ניסויית-מחקרית מאוניברסיטת בר-אילן.

עבד שנים רבות באוניברסיטת בר-אילן כיועץ סטטיסטי לאנשי סגל וחוקרים במדעי החברה וכמרצה לסטטיסטיקה ושיטות מחקר במדעי החברה, וממשיך לעסוק בייעוץ סטטיסטי לחוקרים ממדעי החברה והבריאות מאוניברסיטאות ומכללות שונות. ערך את כתב העת האינטרנטי "מדע ברשת" של אוניברסיטת בר-אילן, וכתב מאמרים רבים בנושאי ייעוץ בסטטיסטיקה למדעי החברה.

לאורך השנים כתב סיפורים קצרים למגירה בעיקר לאשתו, לילדיו ולנכדיו, וחלקם גלשו לרשת האינטרנטית כמו סיפורו הקומי "חייזרים" שפורסם באתר "מגזין קומדיה".

הספר הראשון פרופסור ברנרד מספר על חיי האקדמיה בסגנון של "מחקר מדעי", תוך כדי סיפור עלילתי על הפרופסור שעומד לצאת לגמלאות, הטרגדיה שמשפיעה על חייו, התעלומה של חייו שמנסה לפתור, והאינטריגות באקדמיה. הספר דן גם בנושאים פסיכולוגים שונים, הרצאות מעניינות, מחקרים בפסיכולוגיה ניסויית, משווה חשיבה אנושית ל"חשיבה" של מחשב, ושואל האם הפסיכולוגיה היא מדע או אומנות. אפשר לקרוא ספר זה כפרוזה סיפורית ולדלג על הקטעים המדעיים בלי לפגוע בעלילה. או למי שמתעניין – להתעמק ברעיון של "האם מחשב חושב" שכן תפקידם של האדם והמחשב בעצם הוא "לפתור בעיות".  

הספר השני כל מיני הוא אוסף של סיפורים קצרים בז'אנרים שונים שנכתבו למגירה במשך שנים ארוכות, חלקם עוד לפני עידן המחשב האישי, והוצאו מהמגירה אחרי יציאתו של המחבר לגמלאות. חלק מהסיפורים מיועד לבני נוער, אך רוב הסיפורים מיועדים למבוגרים בעלי ניסיון חיים, ויזכירו להם נוסטלגיות עגומות או משמחות. הסיפורים מגוונים למדי, ולכל אחד מהם מסר מסוים או מוסר השכל. אחדים מהסיפורים מבוססים על מאורעות אמיתיים שקרו.

כל אחד מהקוראים יוכל למצוא בסיפורים השונים דמויות מציאותיות אמיתיות לחלוטין ולהזדהות איתן. תמצאו שם גם הומורסקות וסיפורים אישיים. סגנונות הכתיבה מייצגים תקופות שונות, החל מהעיירה היהודית אי-שם באירופה, עד ימינו אנו, כמו גם ניבויים לעתיד הרחוק, שנראים לכאורה מדע בדיוני. אולם גם סיפורים אלו מבוססים על המצאות שאינן בדיוניות כל כך, בהתחשב בכך שעד לפני זמן לא רב  גם הטלפון החכם היה בבחינת מדע בדיוני.

shmuel even zohar prof kol minei

תפריט נגישות